خط تولید بطری پلی اتیلن پت دستگاه پلاستیک بادی

آیا با خط تولید بطری پلی اتیلن و پت آشنا هستید؟ کاربرد دستگاه های تزریق پریفرم، بادکن و دستگاه پلاستیک بادی چیست؟ با شرکت های فرمانی، قربانی و راد ماشین بعنوان سازنده دستگاه های تولید انواع بطری پلاستیکی اعم از پلی اتیلن و پت  آشنایی دارید؟

پالت پلاستیکی نو بطور کلی در دو نوع دسته بندی می شود. بطری پت و بطری های پلی اتیلن. بری های پت طی دو مرحله و با دستگاه های تزریق پلاستیک پت زن و دستگاه باد کن تولید میشوند که خرید این دو دستگاه هزینه قابل توجهی را در بر دارد. اما تولید بطری های پلی اتیلن با استفاده از دستگاه پلاستیک بادی و در یک مرحله انجام می پذیرد. دستگاه بادی قیمت بسیار پایین تری نسبت به دستگاه های خط تولید بطری پت دارد. در ادامه ابتدا به معرفی خط تولید بطری پلی اتیلن و در انتهای مقاله به تشریح دستگاه تزریق پلاستیک پت و دستگاه بادکن پت که در خط تولید بطری پت کاربرد دارند خواهیم پرداخت.

دستگاه پلاستیک بادی چیست؟

دستگاه پلاستیک بادی از نظر ساختار با دستگاه تزریق پلاستیک مشابه است. این تشابه به اندازه ای زیاد است که بسیاری به این ماشین صنعتی، دستگاه تزریق پلاستیک بادی نیز می گویند.
تفاوت دستگاه بادی با دستگاه تزریق در گیره و نازل واحد تزریق می باشد. تولید انواع بطری و همچنین دبه و ظروف پلاستیکی درون تهی از جمله کاربرد های دستگاه پلاستیک بادی که در ایران توسط شرکت هایی نظیر فرمانی، قربانی و راد ماشین ساخته می شود، می باشند.

قیمت دستگاه پلاستیک بادی

دستگاه تزریق پالت کشویی پلاستیکی از نظر قیمت نسبت به دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه باد کن که در خط تولید بطری پت کاربرد دارند بسیار پایین تر است. بطوری که هزینه خط تولید بطری پت چندین برابر دستگاه پلاستیک بادی و خط تولید بطری پلی اتیلن می باشد. کابرد محصولات دستگاه تزریق پلاستیک بادی در صنعت شوینده بسیار زیاد است. امروزه انواع بطری های مواد شوینده نظیر مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، شیشه شو، آب پاش ها و … با استفاده از این ماشین آلات صنعتی که در ایران با کیفیت مناسب توسط راد ماشین به فروش می رسند، تولید می پذیرند.

امروزه بسیاری از شرکت ها از انواع بطری شفاف که مایع درون آن از بیرون قابل مشاهده است، برای بسته بندی مواد شوینده و شیمیایی بهره می برند. از این رو بسیاری بدلیل شباهت، تصور می کنند که این بطری ها از جنس پریفرم و یا همان پت هستند که دیدگاهی کاملا غلط می باشد. این بطری ها نیز توسط دستگاه پلاستیک بادی تولید می شوند. با این تفاوت که در تولید این بطری ها بجای پلی اتیلن از پلی پروپیلن (پ پ) استفاده می شود. بطری های شفاف مواد شوینده به پ پ بادی نیز معروف هستند.

خط تولید بطری پت

بطور کلی تمامی بطری هایی که برای بسته بندی نوشیدنی های گازدار اعم از نوشابه، ماء الشعیر، دوغ، دوغ گازدار، آب اکسیژنه و همچنین بطری انواع آب معدنی، آب رادیاتور و … بکار می روند به بطری پت معروف هستند. بطری پت می تواند در سایز های مختلفی از جمله ۲۵۰، ۵۰۰ سی سی، یک، یک و نیم، چهار لیتری و حتی حجم های بالاتر تولید شود.

خط تولید بطری پت شامل ماشین آلاتی نظیر دستگاه تزریق پریفرم که به آن دستگاه تولید پریفرم نیز گفته می شود، دستگاه بادکن پت یا دستگاه بادکن پریفرم و دستگاه تزریق درب بطری می گردد. در ادامه در مورد ماشین آلات مذکور صحبت خواهیم کرد.

دستگاه تزریق پریفرم

این ماشین در حقیقت یک دستگاه تزریق پلاستیک می باشد. عمده ترین تفاوت های دستگاه پت سازی با سایر انواع ماشین آلات تزریق پلاستیک در بزرگی شاسی یا بدنه فلزی دستگاه، قدرتمندتر بودن اکسترودر (بزرگ بودن سیلندر ماردون و …) و بزرگ تر بودن گیره می باشد. البته اختلافات دیگری نیز می توان ذکر نمود. از این رو معمولا دستگاه تزریق پریفرم پت گران قیمت تر از انواع دیگر این دستگاه می باشد. انتخاب دستگاه تولید پریفرم معمولا بر اساس دو پارامتر صورت می پذیرد. عامل اول تعداد حفره ها و ابعاد قالب و عامل دوم میزان سرمایه اولیه ای است که برای خرید دستگاه در نظر گرفته شده است، می باشند.

راد ماشین دستگاه تزریق پریفرم ایرانی و چینی بسته به تمایل مشتری به فروش می رساند. از جمله مزایای دستگاه تولید پریفرم ایرانی ساخت این شرکت در مقایسه با ماشین آلات چینی گارانتی ۳ ساله در صورتی که ماشین آلات چینی یک سال گارانتی بیشتر ندارد، قیمت پایین تر و کیفیت بالای قطعات و همچنین خدمات پس از فروش بسیار مناسب تر و … می باشند.

راد ماشین برای قالب ۲۴ کویته دستگاه تزریق پریفرم ۲۰۰ تن، برای قالب ۳۲ کویته دستگاه تولید پریفرم ۳۰۰ تن و برای قالب های ۴۸ کویته و بالاتر دستگاه تزریق پلاسیتک ۵۰۰ تن و بزرگتر را پیشنهاد می نماید. گارانتی ۳۶ ماهه (سه ساله) ماشین آلات ایرانی تزریق پریفرم راد ماشین دال بر کیفیت بسیار بالای آن ها می باشد.

دستگاه بادکن پریفرم

وظیفه دستگاه بادکن پت تبدیل پریفرم به بطری می باشد. این ماشین با بهره گیری از حرارت و پریفرم تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک را به باد کرده و به شکل بطری در می آورد. دستگاه بادکن پت در انواع دستی یا نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در ایران طراحی و ساخت می شود.



دستگاه تزریق درب بطری

برای تولید درب بطری از یک دستگاه تزریق پلاستیک همه کاره و یا معمولی استفاده می شود. همانگونه که بارها بیان کرده ایم در تعیین دستگاه تزریق پلاستیک می بایست به ابعاد قالب و تعداد حفره های آن و همچنین وزن محصول تولیدی توسط هر کویته قالب توجه نمود.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *